Världens bästa cykelstäder

 
 
Världens bästa cykelstäder

Allt fler väljer cykeln före bilen. Men vilka är egentligen världens bästa cykelstäder? Bild: Public Domain

Det finns flera anledningar att ta cykeln istället för bilen. Du värnar om miljön, samtidigt som du får motion på köpet.

Under de senaste decennierna har många städer, både i Sverige och internationellt, arbetat hårt för att få fler folk cykla till jobb eller skola. Men vilka har egentligen lyckats bäst? I samarbete med Innovative Content har vi här listat tio av världens cykelvänligaste städer.

 

10. Malmö

Sveriges tredje största stad har investerat många miljoner kronor för att få fler invånare att välja cykeln framför bilen. Och man har definitivt lyckats. Så väl att man enligt många nu är Sveriges cykelvänligaste stad. Bland annat har man byggt om infrastrukturen rejält samt byggt stora cykelparkeringar vid centralstationen. Undersökningar visar att var fjärde resa som sker i Malmö är med cykel.

9. Tokyo

I en mångmiljonstad som Tokyo finns det stora fördelar med att många av invånarna väljer cykel, inte minst ur miljö- och trängselsynpunkt. Detta är något som beslutsfattarna i Japan är väl medvetna om. Idag cyklar mer än 20 % av Tokyos pendlare till sin närmsta tåg- eller tunnelbanestation. Dessutom planerar man att cyklar ska bli det mest använda transportmedlet i staden till OS 2020, något som både Rio de Janeiro och London misslyckades med.

8. Antwerpen

Antwerpen, med sina stora cykelparkeringar vid buss- och tågstationer och gedigna cykelvägar, anses vara Belgiens cykelvänligaste stad. Flera initiativ har gjorts för att uppmuntra fler att ta cykeln, bland annat byggande av nya cykelvägar vid hamnen, samt att göra stadens infrastruktur i helhet mer anpassad för cyklister.

7. Berlin

Precis som Tokyo är Berlin en storstad där cykel blivit ett allt vanligare transportmedel under de senaste åren. Runt 13 % av berlinarna väljer att ta cykeln dagligen och även antalet turister som väljer att upptäcka staden med cykel ökar ständigt.

6. Portland

Amerikanare verkar i lägre utsträckning än européer vara villiga att ställa bilen i förmån för cykeln, men Portland i delstaten Oregon har faktiskt lyckats relativt väl. Ungefär 7 % av invånarna i Portland cyklar till jobb eller skola, vilket är betydligt mer än många andra storstäder i USA. Staden har satsat mycket på att bygga modern infrastruktur för cyklister och har även infört ett cykeldelningssystem med totalt 100 stationer.

5. Sevilla

Även om Spanien överlag inte är känt för att vara ett ”cykelland” så finns det ett par städer som faktiskt lyckats riktigt bra. Ett av de bästa exemplen är Sevilla, där mer än 70 000 av invånarna cyklar varje dag. Det är en ökning med över 1 000 % jämfört med för 10 år sedan. Bland annat har det gjorts stora satsningar på bilfria gator och cykelstationer.

4. Strasbourg

Franska Strasbourg, belägen precis vid den tyska gränsen, är ett lysande exempel på en stad som lyckats med sin satsning på cykeldelning. Faktum är att staden har högst antal cykeldelnings-användare i hela världen, sett till antal invånare. I tillägg har man även satsat på att bygga stora cykelvägar i staden, och har ambitioner om att bli världens cykelvänligaste stad inom de närmsta åren.

3. Amsterdam

Holländare älskar sina cyklar och huvudstaden Amsterdam har länge varit känd som en av de mest cykelvänliga städerna i världen. Otroliga 60 % av invånarna i staden cyklar varje dag en sträcka av totalt mer än 2 miljoner kilometer. Hela 73 % av invånarna äger en cykel. Den största utmaningen i Amsterdam är inte hur man ska få fler att cykla, utan hur man kan anpassa staden efter alla cyklister.

2. Utrecht

Under de senaste åren har holländska Utrecht, som ligger bara drygt 5 mil från Amsterdam, jobbat hårt med att bli landets cykelvänligaste stad. Bland annat bygger man just nu världens största cykelparkering som ska stå klar år 2020. I tillägg har man Nederländernas längsta cykelväg och 60 % av invånarna cyklar regelbundet.

1. Köpenhamn

Trots att alla städer på listan lyckats väl med att anpassa sig för cyklister, så finns det ingen som rår på Köpenhamn. Den danska huvudstaden har en lång tradition av cykling som går tillbaka enda till 1800-talet. Och de sista decennierna har cyklingen fullkomligt exploderat då en ökning av antalet cyklister ökat med 68 % under 20 år. För att par år sedan nåddes en milstolpe då det för första gången någonsin fanns fler cyklar än bilar i staden. Totalt har det investerats över en miljard i att göra stadens infrastruktur mer cykelvänlig.

 

5/5 (5)

 
 

1 kommentar

Diskutera denna lista

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Share1
Tweet
Pin
1 Shares