Hitta SMS-lån | Hitta det bästa lånet för just din situation

Listor.se

Sveriges största listsajt

5 virtuella influencers på sociala medier

De senaste åren har begreppet influencer exploderat. En influencer är någon som är känd på sociala medier eller har en stor och välbesökt blogg. Men det finns även virtuella influencers – personer som faktiskt inte ens existerar, med miljontals följare.

Vi ser digitala karaktärer på flera håll i vår vardag. Det kan vara allt från den digitala karaktären Robert som gör reklam för TV-kanalpaket till en chattrobot som sköter supporten på en webbsida. De som spelar spel online är vana vid att se digitala karaktärer, till exempel klassiska casinospel på iGame Casino med digitala croupierer eller huvudpersoner. 

Virtuella influencers lockar till sig ett stort antal följare på sociala medier och har makt att påverka människors köpbeteende. Den viktigaste skillnaden är att det finns ett helt team av experter på sociala medier bakom en virtuell influencers konto. Därför kan de producera innehåll dygnet runt, på flera geografiska platser samtidigt. De  åldras inte, är aldrig sjuka och har inget drama i livet (om det inte är noga scriptat).

Här har vi i samarbete med en av våra partners listat fem virtuella influencers som är i ropet just nu.

5. Sophia the Robot

Sophia var den första virtuella influencern som tog sig till det verkliga livet. Hon är en riktig robot, skapad av Hanson Robotics, som bland annat har varit med på Alexander Wangs modeshower. På Instagram säger hon att hon att hon älskar att träffa människor från hela världen och att uppleva mode. Hon har även deltagit i Shanghai Fashion Week, och bar då en vintage Gucci-väska.

4. Bermuda

Den blonda modellen Bermuda är en Trump-anhängare som har orsakat flera sensationer, bland annat för sina memes som fördömer Hillary Clinton och liberal feminism. Hon var även i rampljuset förra våren, då hon ”hackade” Lil Miquelas Instagram-konto. De två har sedan försonats och är nu vänner som ofta dyker upp tillsammans i bilder.

3. Blawko

Blawko är den första manliga datorgenererade influencern, med ungefär 141 000 följare på Instagram. Han publicerar ofta memes och klipp från videospel. Den nedre delen av Blawkos ansikte är alltid täckt, och han har flera tatueringar. Han klär sig i streetwear och är ihop med en annan virtuell influencer, den kontroversiella Bermuda.

2. Shudu

Shudu har 188 000 följare på Instagram. Hennes biografi definierar henne som ”Världens första digitala supermodell” men framför allt är hon en symbol för svarta kvinnors skönhet. Hon skapades av Cameron-James Wilson, en fotograf från Weymouth, England. Det var många som först trodde att Shudu var en riktig person. Wilson har sedan dess skapat en armé av modeller och grundat sitt företag, The Diigitals. Det är världens första helt digitala modellagentur där man suddat ut gränserna för det verkliga och det konstgjorda. Shudu var ett av ansiktena i Balmains kampanj hösten 2018, tillsammans med andra två andra datorgenererade modeller: Margot och Xhi. Shudus profil började växa när Rihannas kosmetikmärke Fenty Beauty publicerade ett foto av henne.

1. Lil Miquela

Precis allt en virtuell influencer gör är del av en genomtänkt berättelse. En av de mest kända virtuella influencers idag är Lil Miquela med 1,6 miljoner följare på Instagram. Hon dricker morgonkaffe på sitt favoritcafé, stannar vid sin favoritbutik med sin favoritväska i handen och tar selfies på sin favorittelefon. Hon bär självklart kläder från favoritmärket för stunden, och hon har varit med i kontroversiella annonser med Calvin Klein.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


© 2019 | Listor.se

Copy link
Powered by Social Snap